söndag 11 maj 2014

Till mitt barn

Igår fyllde du ett år. Ett år kan tyckas lite men ett år har varit mer än vad som går att beräkna. Året har gått fort. Nyss låg du och sov mot mitt bröst i den tysta sjukhussalen medan våren satte fart och gav dig ett blommande välkomnande. Du föddes verkligen under den finaste tiden på året. Men likaväl som året gått fort, känns det ju som att du funnits i våra liv alltid.

Igår hade vi också namnceremoni. Du är inte döpt men du har resten av livet att själv välja att göra detta. Om du vill. Ditt liv är en oskriven bok, kanske lik en spänningsroman. Det finns inget mer spännande än att följa din utveckling och din pappa och jag väntar med spänning på vad du kommer att vilja göra i livet. Och du är älskad. Av mamma, pappa, mormor, morfar, farmor, farfar, bonusfarföräldrar, morbror, moster, farbror, faster, kusiner, övrig släkt och fina vänner. Du är en spänningsroman helt enkelt med många många sidor.

Ellen Tyra. Efter mammas mormor Ellen och pappas farmor Tyra. Två fantastiska kvinnor som vi ska berätta mycket om framöver.

Kära barn, åh så jag önskar dig allt gott i världen och oj så jag vill skydda dig ifrån allt det onda. Jag önskar dig lycka, kärlek och glädje. Jag vill att du ska känna att du kan bli precis den människa som du vill bli, att du ska sikta mot stjärnorna och ha tilltro till dig själv. Jag önskar att du vågar vågar fatta beslut baserade på din magkänsla, ditt hjärta och ditt välformade huvud. Våga ifrågasätta men kom ihåg att vara ödmjuk. Var en bra kompis. Bli inte vuxen för fort och påminn dina föräldrar om att det är kul att leka! 


Under namnceremonin läste vår officiant Irene Rune från Humanisterna följande dikt skriven Av Jessica Marie Nilsson:

 kom du då till oss du älskade barn och grep våra hjärtan med kraft.
Med ens fick allting mera mening, långt mer än det någonsin haft.
Du ler så du strålar, din själ lyser klar, du fångar all ömhet omkring.
Små fötter och fingrar, din hud och din doft, så underbart skapat allting.
Ditt liv skall vi följa och finnas för dig och dela din glädje och sorg.
r skuggorna hotar ditt solsken, är vi din tryggade borg.
Idag vill vi visa för vänner och släkt, den gåva vi fått att bevara;
Ett barn att få älska och skydda från ont, en lycka för stor att förklara



Älskade barn, tack för att du finns. Mamma och pappa kommer ALLTID att finnas vid din sida. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar