tisdag 18 juni 2013

Bubblans första roadtrip

Jag var nog lite nervös. Nervös för att lillan skulle vara missnöjd i sitt babyskydd eller för att hon skulle vilja äta varje timma eller för att trafik och barnskrik skulle bli lite för mycket för denna nya familj... men det gick fint!
Gjorde mat- och blöjbtestopp strax söder om Stockholm, i Mantorp och sedan ett kort litet extra i Ljungby. De 67 milen tog nästan 10 timmar inkl stopp och det får vi vara nöjda med. Ellen sov större delen av resan men behagade också att sitta vaken och beakta sin tillvaro. Korta stunder kom lite smågråt men då var det också läge för att stanna för mat. Annat "smågnäll" kunde lätt avledas med lite napp.
 
Att resa med barn medför ju onekligen också sin packning. Om vi säger såhär: det var nog JAG som hade minst packning och så brukar det inte vara. Jag hade exakt en outfit per dag och lika många underkläder. M fick ansvar för att packa själv denna gång (tom stryka sin egna skjorta) och jag packade Ellens sisådär 10 outfits. Därutöver massor av handdukar, blöjor, tvättlappar, nappar, leksaker, filtar, bärsele.... Är glad att hennes mat kom med automatiskt. Nåja, resan ner medförde i sig TRE klädbyten då det läckt ut lite senapsgult bajs på vita bodys vid två tillfällen.... Förresten har jag blivit grym på att byta blöjor i baksätet!
Ellen mätt och torr i sin stol
 
Väl framme i Halmstad prövade jag och M att gå och äta på restaurang för första gången. Valde uteservering med bra plats för vagn och barn. Ellen sov sig igenom nästa hela måltiden (godpizza) men vaknade superhungrig och då begav vi oss i snabb takt tillbaka till hotellet. Givetvis tänker jag mig att amma även då vi är ute på vift men vädret var inte helt optimalt för att sitta ute och amma och då vi ändå var klara, kunde vi lika gärna gå hemåt. Lillan storskrek hela vägen hem men blev lyckligtvis nöjd med lite mat och dejt med mormor och morfar i hotelbaren. Vår lilla beresta tjej.
 
Lördagen innebar en liten utflykt till Tylösand för att visa Ellen havet på västkustsidan. Hon verkade inte helt imponerad utan sov sig igenom stopp både i Tylösand och på Halmstad golfbana. Lagom till kusin Livs dop i idylliska Laxvik, vaknade dock lillan upp och skötte sig bra i sin vagn medan hennes mor agerade fadder för Liv.
 


Ellen i Tylösand
 
 
Efter ett mycket fint dop och efterföljande samkväm blev det återigen dags för hotel och därefter hemfärd i nya friska 67 mil. Hemresan gick snabbare än ditresan och både jag och M kände nog en lättnads suck efter att det här med resande verkar fungera bra för hela lilla familjen. Jag begriper dock inte hur vi ska kunna åka på någon längre semester med tanke på all den packning som krävs...
 
Nåja, nu är vi rätt nöjda över att vara hemma igen. Idag tog jag och  Ellen en promenad till Gävle Strand för att visa henne havet även på östkusten. Denna gång var fröken vaken i sin vagn och jag tolkar det som att hon, liksom jag, tänker "borta bra, men hemma bäst".
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar