måndag 10 juni 2013

Paus

igår kom regnet och igår tillät vi oss att bara vara hemma - utan besök eller aktiviteter. Ellen behövde det nog och jag behövde det definitivt.

Vi har haft en jättemysig vecka med lunchbesök, kvällsbesök, dagsutflykter och kvällskalas. Jag har tagit med Ellen på tåg ensam och i samband med detta tränat på att amma både på tåg och på café. Ellen har träffat sin lilla kusin Liv och vi kan lätt konstatera att de är små kopior utseendemässigt. Ellen har varit på sin första picnic i Boulognerparken (även om hon nu sov sig igenom denna) och hon har träffat sin farfaras lurviga hundar. Så många dejter som vi haft förra veckan har jag nog aldrig haft i min egna kalender tidigare. Allt har fungerat finfint - Ellen har skött sig även om hon legat i djup sömn under vissa besök. Det är som att hon behöver återhämtning, och det är väl inte så konstigt egentligen.

Nåja, efter den hektiska veckan vaknade Ellen och åt minst varannan timme från 02 natten mellan lördag och söndag och sedan var söndagen lite mer gnällig och rättretlig än vad våra söndagar brukar vara. Dottern var både matad, hade torr blöja men kunde liksom inte vara nöjd. Lite djupare sömn än sisådär 15 minuter åt gången trodde jag och M var svaret men då det inte är så lätt att snacka förstånd med en månadersbebis blev det ju ändå inte som vi önskade/trodde. Nåja, igår var det extraskönt att vara två som kunde hjälpas åt.
Ibland är det faktiskt bara ett litet break på 10 minuter i ett tomt rum som gör susen.
Nåja, en tidig kväll för både mig och dotter resulterade i alla fall i 5 timmars sömn i rad innan det var dags för lite nattamat! Jösses, 5 timmar i rad fick jag nog knappast ens sista tiden som gravid, tack fina Ellen för att du passade på att sova som bäst när även din mor gjorde det!

Förutom denna veckas höjdpunkt - Livs dop i Halmstad, väntar en lugn vecka hemma. Det blir bra. Vi ska hinna ta våra barnvagnspromenader, träna lite på mattan (jadå, även jag tänkte komma igång lite mer regelbundet med planka, armhävningar och rumplyft), barnförsäkring ska tecknas och det är hög tid att boka boende till sensommarens bröllop. Om min lilla skatt ger mig tid så ska jag nog även försöka organisera lilla frökens garderob. Hennes två lådor är inte tillräckligt med utrymme då hon fått så fantastiskt många och fina kläder. Även om vi bara går och skrotar hemma känner jag behovet att klä henne i nya plagg varje dag för att hinna använda allt flera gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar