fredag 18 oktober 2013

Trots? Tänder? Testing?

Kan 5-månadersbebisar ha trots? Eller är det ett så kallat utvecklingssprång? Eller handlar det bara om att testa sina egna resurser?

Ellen kan vara sprudlande glad för att i nästa sekund fyra av ett litet illskrik. Hon verkar inte ha ont men sitter man för nära kan man säga att man själv får lite ont i öronen. Det är inte så att hon skriker i flera minuter men hon låter ju så högt! Det kan också vara svårt att tyda om det är glädjeskrik eller "jag-är-missnöjd-skrik".

Mellan "humörsvängningarna" gillar Ellen fortsatt att sitta. Veckans besök på öppna förskolan visade också att hon gärna samlar ihop så många leksaker i sitt knä. Hon pillar och undersöker men kan också ganska plötsligt skicka iväg leksaken några meter bort! Lite små klappar på andra barn är väl också tecken på att hon visar större intresse av att interagera med andra barn.
När Ellen inte sitter tycker hon om att stå. Dessa nya upptäckter av sittande och stående gör intresset för att ligga på mage (och därifrån träna vändningar) är svalare. Vore ju toppen om hon från magläge kunde komma på koden för att sätta sig upp själv. Nåja, fortsättning följer såklart.

Står bra själv med hjälp av stöd från soffan.

Veckan har annars bjudit på lite modevisning. Ellen har klätts i sin farmors stickade klänning från 50-talet, sin pappas sparkdräkt från 70-talet och slutligen min klänning från 80-talet. Så kul att prova kläder från tidigare generationer även om jag till vardags gärna klär henne i hennes nya.

Fashionista?
 
I veckan begav sig även jag och Ellen till Stockholm för att möta upp bästa fd kursarna. Tre barn och fyra vuxna, en klart annorlunda träff jämfört med förra årets kvalitetsdagar i Berlin. Tänk så mycket som hänt på ett år; i vår lilla grupp har både bröllop, förlovning, samboskap och barnafödande ägt rum.
Storstadsbesök innebär i vanlig ordning att Ellen ogärna sover. Och ogärna även ammas. Nästa gång tror jag vi ska satsa på att Ellen får äta mat då hon inte riktigt accepterar att ligga vid bröstet när det pågår för mycket aktivitet bakom hennes rygg. Positivt av det hela var att Ellen sov gott och länge då vi sedan landade för övernattning hos mina föräldrar i Uppsala.

Jag då?! Jag har jäklars ont i min vänstra hand faktiskt. Har lite molande värk hela tiden och minsta lilla rörelse som att skära mat, torka av bord, sätta på sig skor etc gör att smärtan ökar. Inte helt optimalt då det blir en del lyft av Ellen varje dag. Funderar på att köra en kur Ipren men väntar nog till efter nästa veckas besök på BVC då vi även träffar läkare.


 

1 kommentar:

  1. Ellen är jättesöt, oavsett klädsel; pappas orange sparkdräkt med ugglor, mammas blårandiga sjömansklänning. Jätteroligt att hon fotats i farmors gamla mönsterstickade, rosa ullklänning. Jag fotades i den hos fotograf när jag var ca 6 månader, likaså fotades Ellens kusin Cornelia, vid ca 5mån. ålder. Dockan är förresten lika gammal som klänningen och farmor.
    Ska göra ett collage med de tre bilderna från 1950, 2010 och 2013.
    Kramar från farmor

    SvaraRadera