fredag 25 oktober 2013

Dagar blir till veckor blir till månader....

 
Tiden rusar! Varje dag som jag möter någon jag känner igen på stan får jag samma fråga: Och hur länge ska du vara hemma då? Frågan är ju helt klart legitim men det vrider sig lite i magen när jag inser att månaderna går i rask takt och att det snart är min tur att ställa väckarklockan och dricka kaffe från jobbets kaffemaskin igen. Usch och stackars mig. Med jippie och så kul för Ellen och M. Nåja, än är det inte maj 2014 - och tack och lov för det!
 
Varje ålder lär sannolikt ha sin egna charm. Just nu är det roligt att se hur Ellen blir alltmer kommunikativ. Hon är fortsatt nyfiken på sin omgivning och gillar nu mycket att undersöka våra ansikten, känna på smycken, dra i sängkläder och känna (och kasta iväg) leksaker.
Efter några nätter med sämre sömn verkar hon vara tillbaka i samma rutin som vanligt vilket uppskattas. Dagsömnen verkar kanske bli mindre men det är ju kanske heller inte så konstigt.
Hon blir ju stor...

På 5-månaderskontrollen var hon 67 cm lång och 7860 g tung. Lilla Bubblan har således fördubblat sin vikt edan födseln vilket ju är helt sanslöst!
 
Storleken har gjort sig påmind även i bilen. Insåg går att hon inte längre sitter bra i sitt babyskydd. Med ytterkläder får hon inte ner sina axlar ordentligt. Som sagt, vår lilla tjej växer. Bra tajming har vi i alla fall då Barnens Hus har 20% på alla bilbarnstolar denna helg. Imorgon blir det sannolikt lite ny shopping alltså!
 
Och just på grund av den snabba tillväxten var det igår dags att hälsa på på Magnus jobb för första gången. Det vore ju liksom lite pinsamt om Ellen hälsade på första gången som tonåring... Ellen var på topphumör och lät sig visas upp för avdelningens samtliga medarbetare på plats. Avdelningens damer hade svårt att slita sig och Ellen tyckte om uppmärksamheten. Fick också tips att skjuta upp nappar med nyårsraketer till Tomten när det väl är dags att skiljas från dessa.
 
 
Ellen med pappa på Sandbacka Park.
 
Innan besök hos sin pappa, spenderade Ellen (och jag) tid med farmor och kusin Cornelia. Varje ålders charm blev återigen bekräftad då kusin Cornelia hade fullt upp med att laga geggamoja i sina galonbyxor. Ellen satt och tittade i vit overall. Denna höst/vinter lär vara den enda på väldigt länge som Ellen kan bära vitt...
 
Nästa vecka blir det ett snabbt besök på mitt jobb. Har lovat att ha en "matcirkel"/föreläsning/samtal om barnmat med BVC-gruppen. Ser faktiskt fram emot att ta fram lite material och förklara lite rekommendationer (och varför vi har de rekommendationer vi har). Tips på barnmat tänker jag mig sedan att vi kan hjälpas åt med. Har lånat några böcker på bibblan som ger riktigt många tips och inspiration.
 
Näe, dags att ta tag i att våttorka golven. Igår slängde Ellen ner till gröttallrik på golvet. Hon är bra på att spilla. Och bättre på att spilla på annat eller andra än henne själv.
 
Oskyldigt kladdmonster!


1 kommentar:

  1. Du skriver så otroligt fint, njuter av att läsa om er vardag, samt attse alla ljuvliga bilder på vackra Ellen, hon är helt bedårande, är så glad för er skull att ni fått en egen liten prinsessa. Ha enjättebra helg önskar din evigt unga faster.

    SvaraRadera