torsdag 20 februari 2014

Slutammat?

Igår kväll bestämde jag mig. OM natten skulle bli någorlunda lugn, skulle jag nog jäklar i min låda testa att inte amma. Brösten var inte sådär jättespännande vid sänggående och då Ellen vaknade första gången vid 23tiden kunde hon lätt sövas om. När hon sedan vaknade igen vid 2.30tiden tog jag upp henne i famnen och flyttade över henne till vår säng. Där somnade hon om. Utan mat. Utan skrik.
7 i morse svepte hon en flaska välling och hux flux hade jag inte ammat på över ett dygn!
Jag har hört och läst så många historier om hjärtslitande bröstavvänjning och var inte helt beredd på nattens enkla omsövning och självklart är jag införstådd i att det kanske kommer bakslag. Men, just idag är jag glad och nöjd över att varken jag eller Ellen verkar sakna amningen. 
Hur snabbt vänjer sig brösten till att inte producera ny mjölk? Nu är brösten spända och ömma och hade det inte varit för projekt Sluta Amma så hade jag förmodligen givit Ellen bröstet (eller pumpat) bara för att slippa trycket. Men, nu vill jag ju inte uppmuntra till än mer produktion. Hm, ser fram emot kvällens varma dusch som kanske tar udden av ömheten och naturligt tömmer de framtida påsarna till bröst. Ser också fram emot när det är helfärdigt, då ska jag storshoppa nya BH:ar som passar min min nya storlek, vilken den nu blir. 

2 kommentarer:

  1. Ja du Tina jag kommer ihåg vilken fajt du och jag hade när du skulle vänjas av. Jag gick på sommarlov och du var ...........år mormor var här och det var endast kvällsnuttningen du hade kvar. TV-rummet var nere i ditt ex rum kvällsfika 19.30 och efter det nattning med att få suga på bröstet. Du grät, snarare skrek, fajtades och slet i min överdel men jag var bestämd. Tredje kvällen somnade du i min famn utan vidare. Bättre nattsömn fick jag för du ville ju gärna suga på nätterna också men allt slutade samtidigt. Bra att ta ett beslut nu har Ellen fått det bästa av dig rätt lång tid och kommer inte att lida någon brist på vare sig fysisk närhet eller mat. Lycka till båda två./Kram mamma mormor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för pepp! Bra att du poängterar att det var Du som gick på sommarlov och inte jag för såå länge ammade jag minsann inte. ��

      Radera