onsdag 14 mars 2012

Pravidel

Då jag gått igenom många olika läkemedel den senaste tiden har jag roat mig att läsa på bipacksedlar. Det senaste är ju nu Pravidel. Min indikation för denna tablett är att jag har för höga prolaktinnivåer och Pravidel kan sänka dessa.

Men, Pravidel kan minsann användas till mycket..
*Vid Parkinsons sjukdom (pga att Pravidel har samma effekt som dopamin och dopaminbrist är en orsak till Parkinsons)
*För att förhindra igångsättning av eller avbryta amning (pga av att Pravidel hämmar utsöndring av prolaktin som är nödvändigt för mjölkproduktion.
*Vid Akromegali (=personer med jätteväxt, där Pravidel minskar utsöndring av tillväxthormon)
*och slutligen, vid behandling av utebliven eller oregelbunden menstruation, infertilitet eller minskad sexuell lust.

Se där ja.
Ännu lite mer intressanta är några av biverkningarna: "Plötsligt insomnade med eller utan föregående dåsighet" och "Spelmani". Spännande.

Jag klurar vidare lite på det här med hormoner. Om jag nu behöver ta läkemedel för att hålla dessa i skikt för att bli gravid, hur ska jag sedan bete mig för att hormonerna ska bete sig som de ska när man ska fortsätta att vara gravid..? Hm, är nog ingen idé att tänka för mycket nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar