onsdag 9 januari 2013

Nytt år med nytt liv

Det har dröjt med att känna sparkar. Och precis som med allt annat kring en graviditet så verkar det finnas mycket tyckande från andra människor. De är klart att det inte är roligt att höra "ja, nu sparkar det väl för fullt där inne?!. Jaha, nähä inte..." eller "va, känner du inga sparkar?"

Näe, jag har inte känt särskilt mycket action där inne i magen. Det är klart att jag känt att någon verkar vara vid liv då de pulserat lite och tryckt lite extra vid lite längre promenad. Men att kalla dem sparkar har inte känts solklart.

Men, sen kom då det nya året och Bubblan verkar göra sig redo för 2013...
Hej hopp så växer magen i en rask takt och det är ju lite fånigt att nu tycka att jag hade mycket mage för en månad sedan.

Förra veckan fick jag en gravidjacka av min mamma vilket jag väl aldrig trodde behövdes. Och okej, jag KAN faktiskt ha på mig flera av mina jackor men en jacka anpassat efter en växande mage sitter helt klart finare än de vanliga. Tack mor!

På kvällarna har också sparkarna kommit. Båda jag och M kan tydligt känna dem när vi slappar i soffan. Vi får väl helt enkelt tolka det som att även Bubblan gillar att ligga i soffan på kvällen ;-) Fortfarande känns sparkarna så oväntade och nya att jag hoppar till lite vid varje gång de känns. Även på dagtid vaknar Bubblan till liv lite då och då och när det händer på jobbet, är det svårt att hålla fokus. Åh, så välkomna sparkar!

Vad mer förutom sparkar och mage? Ja, som jag skrev tidigare så behöver blåsan tömmas oftare, tarmarna verkar jobba lite trögare, jag blir lättare andfådd och det där med knipövningar börjar kännas riktigt aktuellt att träna på (en host, en nys eller ett skratt kan få konsekvenser numera..).

På måndag är det äntligen dags för nytt besök hos barnmorskan. Hoppas på att få höra hjärtljud och säga att vi har en alldels lagom stor lite bebis därinne.

Idag går vi in i vecka 25. 111 dagar till beräknad förlossning. Snart bara 3 månader kvar att jobba. Det blir fint det.
Dagens mage som verkligen inte går att hålla in längre.  
 
Dagens middag intar jag och Bubblan framför TV:n. Pannkakor med frukt och grekisk yoghurtröra. Snart blir Bubblanmagen ett bra avlastningsbord... kanske lagom i tid för att det blir onödigt jobbigt att strecka sig fram till soffbordet, hihi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar