tisdag 5 mars 2013

Stadsminister eller världens lyckligaste

Häromveckan såg jag på en intervju med komikern Måns Möller. Han pratade om sin nya show och hur den till stora delar handlar om hans son. Hans son har autism och jag blev lite tagen av hur Måns uttryckte sig kring detta. Måns berättade att han tidigt i sonens liv hade storstilade planer för sin son: Han skulle bli stadsminister! (om nu det är höjden på välstånd, lycka och medgång..). När diagnosen autism sedan var fastställd bytte Måns sitt fokus och målbild: Sonen skulle bli världens lyckligaste autist! Världens lyckligaste autist är ju en fantastisk målbild. Måns berättade om hur han och sonen tränade kommunikation hemma: Måns tränade sonen på att skratta och varje gång sonen skrattade fick han en belöning. Måns jämförde det med att lära en hund nya trick och var mycket tydlig i att detta sätt inte var det enda eller det bästa sättet för träning men att det var sättet som han och hans son tränade på. Jag gillade att lyssna på Måns och hur han med stor portion humor beskrev hur föräldraskapet blev så mycket mer annorlunda än vad han tänkt sig.
Men jag kommer ändå tillbaka till hans ytterligheter: stadsminister vs världens lyckligaste autist. Jag tror att sonen har en bra pappa i Måns.

Under promenaden hem från jobbet (i dagsljus, jippie!) lyssnade jag på musik. Det har blivit promenaderna till och/eller från jobbet då jag lyssnar på min spellista "I väntan på Bubblan", som är fylld med bra musik som på ett eller annat sätt går att härledas till barn, väntan, föräldraskap eller liknande.
Idag påmindes jag om hur de där gravidböckerna och apparna (som också tjatar om avslappning, andning och målbilder) tipsar om att spela favoritmusik för barnet redan nu. Och jäklar så jag glömt det!
HC Andersen-sagor har vi läst och dagen både börjar och slutar med ett litet mamma/pappasnack med magen. Är Bubblan väldigt bubblig i magen och snurrar runt brukar en klapp på magen och en förklaring till vad jag gör kännas naturligt. Men det där med musik är lätt att glömma. Jag lyssnar gärna och ganska ofta på musik men mestadels blir det faktiskt via hörlurar och något säger mig att Bubblan inte uppfattar musiken på samma sätt via mina hörselgångar.

Och, jag inser att jag spelat alldeles för lite av min husgud, Lars Winnerbäck.
Hans "För dig" är med på min spellista. "För dig" betyder för mig "För Bubblan". Från och med idag gäller det att spela minst en favoritlåt varje dag utan hörlurar. Stadsminister eller autist. Får jag välja helt och hållet, tycker jag världens lyckligaste är mer än good enough. Tills dess ska jag lära Bubblan att uppskatta Winnerbäck.


Håll till godo.

TitelFör dig
ArtistLars Winnerbäck
TextförfattareLars Winnerbäck
MusikLars Winnerbäck
ProducentLars Winnerbäck
FörlagMadhouse/BMG Publishing Scandinavia
År2001
Låttextjag har sett varenda vrå av Sveriges land
jag har härjat runt i loger och på Grand
jag har letat efter ro för min skakande hand
efter dig efter dig efter dig
du är resan som jag velat ska ta fart
du är gåtan som jag aldrig löser klart
du är början på nåt nytt och nånting underbart
för mig för mig för mig

när hösten kommer och tiden gått för fort
när allt känns på rutin och redan gjort
ska jag samla mina krafter och göra nånting stort
för dig för dig för dig

jag är hög nu sen den dagen när du kom
jag är hög nu och kan inte somna om
jag undrar om jag nånsin ska nyktra till nån gång
med dig med dig med dig

det sägs att kärlek lovar stort men håller tunt
du kan kalla det förnuft men aldrig sunt
det är väl sagt av nån stackare som aldrig ramlat runt
med dig med dig med dig

jag har vandrat som en vilsen stenstaty
jag har vart på rymmen utan någonstans att fly
det här är slutet på resan och början på en ny
med dig med dig med dig





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar