tisdag 2 juli 2013

Semester

Så har då hela familjen Lundkvist/Hanson sommarledigt. Så skönt att få ta dagarna som de kommer och planera små utflykter ihop. Planerna är än så länge ytterst vaga vilket känns helt ok. Väder, lust, ork och lillan får bestämma hur dagarna ska spenderas och jag är säker på att det kommer bli alldeles utmärkt.
 
Helgen som gick spenderade jag och Ellen i Uppsala med diverse besök och träffar med vänner och familj. Känns bra för självständigheten att kunna ta egna utflykter och våga lita på att både jag och lillan fixar det. Det gick finfint även om Ellen kanske inte hade någon jättero att äta bland folk. Detta kompenserades dock av rejäla skrovmål hemma hos hennes morföräldrar där vi också bodde kvar!
 
Vad som annars händer för Ellen är väl att hon är förkyld. Har givit näsdroppar ett par dagar och går idag, efter tips från BVC, att spruta in bröstmjölk i näsborrarna. Jag kan väl tillägga att detta inte är någon önskad procedur av varken föräldrar eller barn men vad ska vi göra då vår lilla stackare inte kan snyta sig. Nåja, tog idag även en temp och 37,6 får väl räknas som feberfri. Skönt nog för, framförallt henne själv, så sover hon trots allt rätt bra på natten medan uthålligheten dagtid kanske inte är på topp. Jaja, det är bara att vänta ut det hela, förhoppningsvis är dey en piggare tjej till helgen då födelsekalas hos kusin Cornelia stundar.

En rolig nyhet är annars att Ellen har sovit i egen säng inatt. Eller i alla fall halva natten! Hon verkar gilla den och sover ju fortfarande kvar sitt babynest i sängen vilket säkert gör det inbonat och tryggt.
 
För egen del kan jag väl hålla med min barnmorska som sa att första månaderna hemma är som en fjärde trimester av graviditeten. Då Ellen är knuten till mitt bröst eller famn större delen av dygnet är det ganska varmt och kladdigt. Brösten läcker och jag svettas och både Ellen och jag är rätt duktiga på att spilla och kladda vid måltiderna. Så, alldeles fräsch känner jag mig inte så länge varje dag. Men men, tiden är begränsad och jag tycker trots allt väldigt mycket om att få amma min bubbla.
Igår var jag tillbaka på gymmet för första gången. Tog det lugnt och har tänkt att följa Olga Rönnbergs tips på träning för nyblivna mammor. Var trots allt riktigt skönt att vara tillbaka på det gym där jag hittills aldrig hade varit utan att vara gravid. Lite separationsångest från min lilla familj såklart, men som tur är, är ju gymmet granne med vårt hus så det gick snabbt att skynda hem och återigen erbjuda mat från min egna mjölkfabrik ;-)
 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar