fredag 26 oktober 2012

Barn och tecken

Jobbade på min barnhabilitering igår. Hade ett besök med en liten 5-årig pojke och vi pratade med stödtecken (TAKK) för att tydliggöra kommunikationen mellan pojen, mig och mamman.
Pojken visade tecken och ville både veta om jag cyklat, gått eller kört bil till jobbet. I och med att jag gått ville han givetvis veta var bilen var, vilken färg den hade och om det var stor.





Frågorna gick därefter över till att höra vad jag hade för "familj" hemma, hade jag katt (nej), hade jag hund (nej).... Efter hund brukar denna pojke alltid fråga om man har häst. Blir svaret nej även på denna fråga brukar pojken vara nöjd med frågor och går iväg och leker doktor på egen hand. Till mammans (och min) förvåning fick jag ingen fråga om någon häst. Pojken frågade istället om jag hade några barn.












Ja, vad svarar man där. Pojken fick svaret nej men kanske hade jag egentligen kunnat peka på min mage. Hm, barn är kloka och ibland undrar man ju om de är lite för kloka. Hur som helst, nästa gång vi ses och om jag får samma frågor ska jag ge honom ett annat svar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar