onsdag 17 oktober 2012

Vecka 13

Ja, grattis fina Bubblan, 12 hela veckor är nu passerade och din annars rätt så nojiga mamma börjar känna sig lugnare!

Från 1177:

Vecka 13

Fostret har fått lite mer fostervatten kring sig och kan röra sig mer obehindrat. Det är ungefär sex och en halv centimeter långt och väger cirka 60 gram. Ögonen sitter fortfarande brett isär, ett foster i fjortonde veckan som är 8 centimeter långtoch öronen sitter fortfarande långt ned. Öronen kommer att flyttas upp från halsen och ögonen kommer snart att ha sin rätta placering.
Fostrets skelett har hittills varit mjukt, men håller på att bli hårt. Om man skulle röntgas nu skulle fostrets skelett också synas.
Hjärtat har slagit i många veckor. Under den tid som barnet ligger i magen har det en särskilt anpassad blodcirkulation. Hjärtat pumpar runt blodet, men det passerar i stort sett inte lungorna. Eftersom fostret inte behöver använda lungorna ännu tar blodet en genväg genom hjärtat. För att möjliggöra detta finns ett hål mellan hjärtats två förmak. När barnet föds och tar sitt första andetag trycks hålet samman.


Jag mår riktigt bra! Känner mig piggare och känner knappt av något illamående alls. Har en lite kissprocedur på natten då jag vaknar och behöver kissa och dessutom kommer på att jag är hungrig. Knaprar i mig någon skorpa eller kex och somnar sedan gott igen. Vikten ligger kvar på samma som vid senaste besök på MVC för 2 veckor sedan och det är ju bra. Då jag haft putmage redan innan Bubblan är det svårt att avgöra om det syns något på magen, men kanske kan man ändå känna att magen är spändare jämfört med förr (och kanske kämpar jag heller inte emot med att hålla in magen i samma utsträckning, hehe).

I förrgår blev det premiär för BodyPump-pass och ack så ont jag har in mina stackars ben! Tyckte ändå att jag tog det rätt försiktigt men benen trodde jag minsann var starkare än de faktiskt var. Hur som helst, kändes träningen skön och fick efter passet också lite råd för hur jag ska göra framöver - bra!

Idag åker M på jobbresa och lagom till att han kommer hem åker jag iväg på nöjesresa. Lite konstigt att vara ensam men å andra sidan så är jag ju inte helt ensam vilket är rätt otroligt i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar