torsdag 21 november 2013

Det lackar mot jul

... ja, eller i alla fall advent! Älskar advent då julförberedelser startar på riktigt. Strax före nyår får dock gärna julen städas bort och ersättas med tulpaner och grönt i fönstren.

I år är det kanske lite extra roligt. Inte bara för att det blir en jul med barn utan också för att det faktiskt finns mer tid till förberedelse.

Igår satte julbaket igång med två småkakor. Jag är verkligen ingen hejare på just småkakor men är samtidigt nyfiken och lite inspirerad att testa. Har flertalet gånger provat att göra jitterbuggare som jag tycker är sååå goda. Dock blir de ALDRIG som de ser ut på bild och café och det blir så jäkligt kladdigt och meckigt att få ihop. Igår gjorde jag mina första försök till schackrutor. Om vi säger såhär: det blev inga rutor men varje kaka har i alla fall två färger och det ska vi vara nöjda med. Puh!
Nästa vecka blir det kanske till att plocka fram farmors gamla recept på goda kakor och sedan såklart göra en sats saffransbullar.
M och jag har bestämt oss för att EN kväll varje vecka stänga av dator, mobil, TV och istället göra något bara vi två. Högt på önskelistan för oss båda, är att testa baka biskvier. Tips? Nåja, nästa vecka slår vi kanske till!

Annat som hör julförberedelser till är självklart julmust, glögg och julmusik. Julmust har inmundigats vid ett flertal tillfällen, Blossas 2013 glögg får klart godkänt och julmusiken.... ja den spelas just nu. Jag och Ellen passar på att poppa till julmusik medan M är på jobbet. Bäst så.

Om ett par veckor är det också julavslutning på öppna förskolan. Musiklekgruppen avslutas i kyrkan med julsånger och åhhh så jag längtar till kyrkavslutning! Lillan har en fin "vardagsjulklänning" som kommer passa så bra.

Klänning och tomtemössa har för övrigt åkt på och av de senaste dagarna då jag försökt få till lite fina julbilder som kan passa som julkort. Motivet är såklart överlägset finast i världen men det är INTE lätt att få bilder där lilla fröken sitter still! Jaja, vem har egentligen sagt att bilder och kort behöver bestå av stilla, sittande, leende barn? Egentligen är det ju lite roligare att fånga dem i leken där händer, fötter, huvud och leksaker snurrar runt i en salig röra. Om inte annat kan vi ju kalla det "konstnärligt".

Sneakpeak på vår nissa!

Mammas hjälpreda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar