torsdag 7 november 2013

Motorik

För att få lite inspiration för att i nästa steg ge Ellen inspiration att röra sig (mer än att "bara" sitta och stå) läser jag nu "Titta vad jag kan" skriven av barnsjukgymnasten Kristina Persson (från Uppsala!). Boken är himla bra; forskning blandat med beprövad erfarenhet och skriven på ett enkelt sätt. Jag tänkte nog först att jag ville ha lite åldersangivelser på när barn förväntas klara vissa saker men boken är precis tvärtom. Författaren skriver att hon medvetet skalat bort alla åldrar för att den vuxne istället ska se barnen exakt var de befinner sig och sedan anpassa lek och utmaningar så att de blir lagom för barnet. Och, i jämförelsernas djungel (som ju barn och deras färdigheter verkligen är) tycker jag det är lysande!

Inte helt oväntat går såklart motoriken framåt oavsett bokinspiraton eller inte. Ellen kan förflytta sig längre sträckor längs golvet och kan snurra runt med sin gåstol. Det märks tydligt att hon SER nya saker. För närvarande är sekretärens handtag och bokhyllans glasdörrar extra intressanta och är i precis rätt höjd då hon går runt i sin stol.

 
Även mammans motorik tränas. Idag var det nypremiär för spinning. Svettigt. Pulshöjande. Liiite tråkigt men ändå okej med en träningsform som inte kräver så stor fokusering på stegkombinationer eller liknande. Är skönt att kunna sluta ögonen och bara trampa. Och trampa. Och trampa. Och vips är passet över!

Idag fick Ellen träffa lite nya kompisar. Änderna i Boulognerskogen var väldigt intressanta. Nästa gång tar vi kanske med oss lite bröd och bjuder på kalas.

Imorgon kväll blir det min första egna kväll ute, utan min lilla familj. Landstinget firar 150 år och den föräldraledige passar på att få klä upp sig och äta gratismat.

På lördag får vi besök av bror, svägerska och brorsdotter. Tror säkert att kusin Liv och Ellen kan träna lite motorik ihop!

2 kommentarer:

  1. Vad Ellen kan; gå både framåt och bakåt samt snurra i sin gåstol! Snart vet du inte var hon finns.
    Önskar dig en fantastiskt skön och avkopplande kväll med god mat på egen hand. Det är du verkligen värd, Tina.
    Kram till lilla familjen från farmor

    SvaraRadera
  2. Då kan Ellen lära Liv, här kryps eller ålas det nada :(

    SvaraRadera