tisdag 1 april 2014

Sömn

Jag tror bannemig att natten som varit var den första utan att jag vaknade en enda gång!
Ellen somnade vid 20.30 och vaknande sådan vid 7.20 i morse! Även om nätterna brukar vara hyggliga, brukar de ändå innebära någon typ av uppvaknande för att stoppa i napp, vyssa eller ta upp till vår säng. Inatt - HEL natts sömn. Hade jag gått och lagt mig i tid kan man ju säga att jag varit väldigt utvilad, men nu räcker det kanske att säga att jag är pigg. 

Även sömnen dagtid är på väg att skifta. Ellen verkar vara på gränsen mellan att behöva sova en eller två gånger och jag tycker det är en svår balans. I förmiddags var vi ute på lite ärenden och då ville hon inte sova alls vilket medförde att jag höll henne vaken även när vi kom hem för att hinna ge lunch och vänta med sovstunden så länge det gick. Vid 12 däckade hon och nu, strax efter halv två sover hon fortfarande. So far so good. För att hon ska klara sig med att sova bara en gång per dag behöver hon nog sova 2 timmar, annars bli eftermiddagen vansinnigt lång och så somnar hon lite för tidigt på kvällen. Hm, nåja, det blir nog bra på något sätt det här också.

Imorgon åker M till Holland några dagar så jag och lillan passar på att göra lite utflykter; dels till mamma och pappa och dels till kusin Liv och föräldrar. En månad till jobbstart så det gäller att fylla dagarna med sådant som jag och Ellen tycker om och mår bra av.

Den för några veckor sedan, rätt ointressanta gåvagnen, är nu en favorit. Ellen kan av egen vilja hämta den och sedan gå så långt hon kan tills det blir stopp och hon behöver hjälp att vända den. Hon kan gå skapligt när hon håller i en av mina händer och står utan stöd ett par sekunder. Antar att det är en tidsfråga innan hon tar sina första steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar