onsdag 30 april 2014

Vemod



Sista dagen som mammaledig på heltid. Tror jag är redo. 
På dagens musiklek på öppna förskolan gick Ellen demonstrativt iväg från mig. När resten av barnen satt i sina föräldrars famn, gick Ellen iväg och utforskade utsikten från vindsfönstren, lådan med trummor, kuddarna, andras fötter och satt sig mitt emot "fröken" för att lyssna på sången. Jag tolkar det som att hon är redo och då måste jag också vara det.

Solen skiner och idag sjunger vi in våren. Idag är det exakt ett år sedan lilla Bubblan vara beräknad att anlända. Jag och M har firat med jordgubbar, en perfekt medium/rare entrecote från Saluhallen och lite franskt rödtjut till det. 

Förresten, igår fick vi besked om förskoleplats. Ellen har placerats hos dagmamma. Fick ingen bra känsla då dagmamman både låg åt fel håll i stan och i en lägenhet! Vi vill ju att Ellen ska ha stora utrymmen utomhus. Hm, ska önska nytt ställe och då med två olika förskolor som önskemål. Tror vi tänkte (när vi ansökte då Ellen inte ens fyllt en vecka) att dagmamma nog var bra. Nu tror jag snarare att Ellen blir ett bra förskolebarn. Förresten, det heter såklart inte dagmamma längre. Dagbarnvårdare, förlåt.

Idag är som sagt vemodig. Men, vi har haft en alldeles perfekt dag, min tös och jag. Nu snarkar hon bredvid mig och jag ska gå ut till min M. Lyckliga han och Ellen som kommer få ha så roligt med varandra. Tur att jag har nära hem från arbetet och trots allt tycker om mitt arbete så mycket som jag gör. Jag kommer tillbaka till jobbet som en bättre barndietist, så det så!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar