fredag 3 maj 2013

40 + 3

Mindre klåda (jippie!) och halvdålig sömn, annars ingen större förändring. Är trött. Trött på grund av sömnen, trött av att göra saker och trött på att bara vänta.

Känner å ena sidan dåligt samvete över att vara less på att vara gravid. Jag menar, det ligger så mycket tid, ork, kraft, glädjestunder och besvikelser bakom att över huvud taget ha blivit gravid. Samtidigt är det kanske det som också gjort att graviditeten känns så otroligt lång. Det har funnits flera tillfällen då vi trott/önskat/vetat om att ägg har befruktats och i augusti fick vi ju äntligen ett litet embryo att stanna kvar och fortsätta att växa i livmodern. I hela 267 dagar har jag och M vetat om att Bubblan flyttat in hos mig. Det har inte varit några första veckor med funderingar om att "undrar om jag är gravid" eller "kanske är jag gravid". Näe, vi har ju vetat från första dag. Så, graviditeten har känts lång och nu går den ju dessutom på övertid.

Och allt är ju klart....
Bubblans kläder är tvättade, vikta och delvis nerpackade i BB-väskan
Bubblans vagn och babyskydd är redo att användas
Babyskyddets basenhet är monterad i bilen
Bubblan har både babynest och hårdlift att sova i (avvaktar med spjälsäng)
Vår bil är nu både reparerad och tvättad
BB-väskan är packad sånär som på kylskåpssnacks, necessär, Ipad, telefoner och laddare
Frysen är full av mat och bjudfika
Fönster är tvättade, vinterkläder undanlagda, vårjackor tvättade, köksskåp putsade, balkongen städad... ja, allt som "måste" vara klart och mer därtill är liksom klart nu.

Idag sa jag återigen till mig själv att det kanske var sista gången jag var i tvättstugan, skurade toalett och dammade innan Bubblans nedkomst. Men det sa jag ju också för tre veckor sedan. Så vi får väl se.

Om denna väntan ska jämföras med väntan att få göra ett gravtest känns ju denna väntan trots allt så mycket mer positiv. För vi VET ju att när det väl är dags, kommer vi ju få ett barn. Och det handlar trots allt om färre dagars väntan för varje dag som går. Men NÄR blir det?

Efter helgen går vi in i radioskugga. Vi lovar att våra närmsta och käraste kommer att få veta så snart förlossningen är över. Ni kommer inte att behöva läsa på facebook, instagram, mail eller i tidning.

2 kommentarer:

  1. Förstår att det börjar kännas långt, att Ni väntar och längtar, men nu är det ju endast fråga om dagar, innan lilla Bubblan gör sin entré. Tänker på Er hela tiden.
    Massor med kramar 'farmor Lisbeth'

    SvaraRadera
  2. Lycka till! Snart har ni er lilla bebis.

    Kram Linda

    SvaraRadera