fredag 10 maj 2013

Vi är på gång!

Väntar med att publicera men under fantastisk smärt lindring (EDA) passar jag ändå på att anteckna lite.
 

Igår var livet fortsatt ovärkande... såg på seg film och kände av lite ryggont som nu i efterhand väl kan förklaras som förvärkar. Annars hade veckan bestått av ljuvlig grönska,  blommande björkar och sommarvärme på balkongen. Orkade ta ganska långa promenader och tog sedan igen mig med glass,  bok och korsord i solen.  
I morse hade vi ju planerat ultraljud och givetvis kunde jag som vanligt inte sova särskilt bra på natten. Somnade i soffan,  vaknade upp svettig vid halv fyra och somnade om i sängen.  En timme senare, dvs vid halv fem vaknar jag hastigt och känner ett extremt behov av att gå på toaletten.  Är beredd på dagens hemorrojderbesvär. Men, plötsligt gör ju det onda ont på lite regelbunden basis. Värkar!

Glad och lite småfnittrig över det som barnmorskan sa senast jag såg henne ("kom ihåg att även om du är beredd och väntar, så kommer värkarna komma helt oväntat när du minst anar det"). De rutinerade rävarna vet minsann vad de pratar om!
Vankade mellan soffa och toalett och försökte att dricka så gott jag kunde. Väckte M vid halv sju och berättade att Bubblan verkar vilja fira födelsedag idag. Den annars så morgontrötta M vaknade hastigt, äntligen! 

Ringde till förlossning och meddelade att jag nu hade värkar varannan till var fjärde minut. Välkomnades in. Tog en snabb dusch, hoppade över både smink och lotion och konstaterade att badrummet borde ha städats under gårdagen. Men men, jag tror att Bubblan förlåter oss. Åt liten frukost och begav oss till förlossning.  Checkade in vid halv åtta och får konstaterat att värkarna är regelbundna och att jag är öppen ca 5 cm. Får dock veta att huvudet ligger väldigt högt upp så det väntar lite jobb.

Värkar intensifierades, jag fick lavemang och tar rätt snart emot lustgas. Vattnet gick vid halv tio. En timme senare kommer narkos och ger mig EDA. Så skönt då värkar både blivit värre och frekventare(samt att det finns fördelar med att vara bra smärtlindrad för att kunna promenera lite och hjälpa Bubblan sjunka ner ytterligare).

Ja och nu är klockan halv tolv, är fortsatt uppkopplad till blodtrycksmätare och CTG  så får ännu inte komma upp och hoppa. Vattnet fortsätter att strila lite och jag är nästan lite sugen på att sjunga Kiss i sängen och har det bra då det är precis så som det är. Dricker nyponsoppa och har haft vadslagning med M om hur mycket Bubblan kommer väga, mäta och tid då hen tittar ut.
Tänker också på min målbild: att få ha Bubblan mot mitt bröst och få ringa och heja på mormor, morfar, farmor, farfar,  farbror och faster samt morbror och moster. Ser fram emot kvällens fredagsmys ♥
To be continued.
Sista magbilden. Tidigare i veckan.
 
Just nu.  

2 kommentarer:

  1. Var bilden tagen när du hade EDA?
    Isåfall förstår jag varför du ser så lugn och samlad ut hehe, den måste varit skön :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klar, var grymt bra smärtlindrad, men räckte såklart inte till när värkarna blev för intensiva en sisådär 6 timmar senare :-)

      Radera