fredag 2 augusti 2013

Augusti

Så var M:s semester över och det är dags att ha lite vardag igen. Är fortfarande svårt att förstå hur min och Ellens vardag kommer att se ut men ska bli vansinnigt spännande höst. Men höst är det väl ändå inte ännu va.... högsommarvärmen verkar fortsätta ytterligare en tid.. pust pust men jag ska inte klaga. Det har varit vansinnigt lyxigt att få vara två föräldrar hemma på heltid i 5 hela veckor. I och med att Ellen nu också är en månad äldre, går det ju inte riktigt att jämföra hur mina dagar hemma såg ut med Ellen ensam före semester och hur det kommer att se ut framöver. Nåja, är hur som helst glad att det inte är jag som tar mig till jobbet då jag mer än gärna gör jobbet hemma istället en tid framöver!

Trots den varma sommaren har det inte blivit ett enda bad för oss. Visst, doppat fötter i både Rullsand och Vårvik men det räknas väl knappast. Är absolut svettig och har lite värmeutslag under brösten och det går åt två BH-ar om dagen Är sååå glad över att Ellen mår sover gott i sin spjälsäng, annars hade det nog varit oliiidligt varmt i vår säng. Men tillbaka till bad. Det har helt enkelt känts som ett lite för stort projekt att ta barnvagn, madrasser, solparasoll, solskydd, mat och oss själva till en badplats där vi dessutom behöver leta skugga för att inte Ellen ska koka bort. Så, badstrand får helt enkelt vänta tills nästa år.

M:s sista semestervecka bjöd på ytterligare en Hälsingeutflykt, denna gång till Järvzoo. Bra liten djurpark där vi till och med kunde se den annars så skygga järven. Ellen sov sig igenom halva besöket men mådde sannolikt inte dåligt för det. Kvällen avslutades med att spana och tjuvlyssna lite på Gyllene Tiders konsert. Återigen sov lilla dottern och för att skydda de små öronen, användes lite större öron, hehe, man tager vad man haver...
En mjukiskanin kan komma väl till användning!



Förutom zoo har vi hängt hos Ellens mor- och farföräldrar. Det är roligt att se hur Ellens ler igenkännande till sina kära släktingar och att de kan trösta och roa henne lika bra som vi föräldrar. Ellen har nu också lämnat ensam med både mormor och morfar samt farmor ett par timmar vilket jag tror uppskattas av alla tre parter.

Men augusti var det som sagt.... Började månaden med återbesök till förlossningsläkare Hanna. Fick ny chans att gå igenom förlossningen, bli undersökt och prata eventuella framtida förlossningar. Allt hade läkt fint och jag mår ju bra. Tänker inte på min förlossning som något hemskt utan inser mer och mer hur väldig kort tid det egentligen handlade om då det gjorde jäkligt ont, Ellen låg stressad i magen och förlossningsrummet fylldes av personal som fanns redo "ifall att".
Kom i samband med besöket ihåg att fråga om Pravidel. Pravidel var ju det läkemedel jag åt innan jag blev gravid för att hålla mina prolaktinnivåer i balans. Och frågan nu var väl om jag ska fortsätta att äta dessa eller inte... ska få besked via telefon eller brev så är ju bara att vänta och se.

Augusti började också med ett skönt träningspass på Må Bättre. Tränar fortfarande i första hand bålstabilitet men har även smygit in en del styrketräning. Ser fram emot lite mer koordinerade motionspass men väntar nog ytterligare lite. Frisörbesök är inbokat och jag planerar massage eller ansiktsbehandling lite längre fram. Känns helt ok att knycka lite egentid!

I slutet av augusti börjar också mina och Ellens små aktiviteter: öppen förskola, musiklek och babysim. Blir säkert bra att ha vissa saker inplanerade för att få lite struktur över veckan men gillar även läget att ha flertalet dagar oplanerade.

Vad mer? I Ellens liv, märks det tydligt att hon upptäcker sin omvärld alltmer. Hon fullkomligt älskar att bli hjälpt upp i sittande och vill sedan sitta rakt, eller helst dyka framåt, och spana. Hon har också börjat att hålla upp sin kropp i stående. Härligt att se att hennes små tjocka ben är så starka. Att ligga på mage har inte varit någon favorit men nu har jag lagt in en liten förmiddagsträning varje dag för att vänja henne.
Favoritleksaken är nog fortfarande Libro-fjärilen vid skötbordet men även andra leksaker börjar att fånga hennes intresse och landa i hennes händer. När hon sover tar hon gärna med sig "amningshandduken" (den lilla handduk jag har under mitt bröst och över hennes kläder för att skydda mot kladd och läckage) och sover med den nära ansiktet. Ellen är fortfarande mer en hicktjej än kräktjej men vid ett par tillfällen har hon fått upp mat. Jag antar att det beror på att hon är så mycket mer rörlig och inte vill ligga still. Och, så länge hon inte verkar må dåligt av det, är hon väl en "happy spitter".


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar